Alla inlägg under maj 2010

Av diagnosmamma - 31 maj 2010 14:24

Var hur trött som helst när väckarklockan gick igång i morse. Det borde jag ju vetat eftersom jag inte kom i säng i tid igår. Hade varit beredd att offra bra mycket för att fått sova en timme till, men sånt var ju inte livet. Efter hundpromenaden hade livsenergin återkommit i alla fall. Skönt! Barnen var inte lika trötta så det var inga problem att komma i tid idag. På hemvägen tog vi en sväng förbi frissan och beställde klipptid till yngsta dottern. Nästa måndag blir det kort hår:)  Nu ska vi snart till stallet och veckans höjdpunkt - ridningen. Jag som inte är så särskilt hästintresserad ser faktiskt fördelarna med ridningen och börjar tycka det är riktigt trevligt. Kanske ett intresse om jag skulle få en massa tid över, vilket väl inte lär hända....

Men nu vet ni lite om hur vår dag ser ut, ha det gott!

Av diagnosmamma - 30 maj 2010 21:45

I går firade vi yngsta dottern och morsdag. Kanske lite lojt att slå ihop det, men alla hade möjlighet att komma hem igår så det fick bli så. På förmiddagen körde vi stora städracet, förberedde maten och gjorde oss i odrning. Eftermiddagen tillbringades tillsammans med hela familjen. Det var första gången vi var samlade alla här hemma sedan pappa dog och för mellandottern blev detta extra jobbigt. Men sorgen måste få ta tid och jag tycker också det känns jobbigare nu än när det precis hade hänt. Tror att det beror på att pappa mådde så dåligt sista månaderna så det kändes som att han var värd att slippa plågas mer. Nu har den känslan lagt sig och ersätts mer och mer av saknaden av den friska pappan / morfarn. Yngsta dottern är realist och säger att hon tänker att han får träffa sina syskon som är döda sedan tidigare och vår gamla hund. Killarna och äldsta dottern har ju varit med om att folk dör tidigare och har mer erfarenhet av att tackla sorg.

Dottern var så nöjd med sina födelsedagspresenter och nästa vecka ska vi handla nya ridstövlar:) Presentkort på just det var extra poppis. Jag fick fina blommor, ljuslyktor och en fin penna i mors/mormors dags presenter. Texten som var med pennan förstår jag inte alls.....mormödrar är antika småflickor, vad kan menas med det...???? Han är för go den lille plutten:)

Idag har jag fått undan många måsten som har legat länge. Ex har jag fyllt i papper till FK som jag HATAR att göra eftersom de nästan alltid kommer tillbaka för att något blivit fel. Nu är de skickade i alla fall!! Dessutom har jag påbörjat strykningen som varit eftersatt i några veckor. Eftersom solen äntligen visat sig passade vi på att åka en runda "hem" för att plocka liljekonvaljer till pappas grav.

Nu börjar ögonen kännas tunga så det får snart bli godnatt. I morogn är det jobb och ridning som står på schemat.


Av diagnosmamma - 28 maj 2010 20:32

Som ni kanske vet blir man inskriven på barnhabiliteringen när man har ett barn med någon psykisk eller fysisk funktionshinderdiagnos. Jag har inte alltid varit så nöjd med vad de åstadkommer, men idag överträffade de sig själva, nästan så mycket så jag kan låta udda vara jämt och glömma hur det varit tidigare. I vår har det efter mycket tjat från min sida gjorts en läs och skrivutredning. Den visade det jag och sambon känt hela tiden....dottern har jättesvårt att läsa och skriva, hon är ca 5 år efter i den utvecklingen. MEN när det gäller att förstå vad som sägs till henne är problematiken inte alls lika utbredd. Där är det ca 1 år senare. Med detta i bagaget ville jag få hjälp med en talsyntes till datorn. Först var det nej och varför osv och jag var inte på så gott humör när vi åkte till barnhab idag. Gissa om jag blev förvånad när logopeden skrev ut TVÅ kanonbra datorprogram?!!! Dels talsyntesen som vi önskat och dessutom ett annat kanonprogram där hon kommer bli mycket mera självständig när det gäller att skriva. Känns så kul! Någon tror lite på just vår underbara tjej! Ska väl tillägga att vi gärna köpt detta själva om vi haft ekonomisk möjlighet, men så är tyvärr inte fallet. Programmen kostar lite över 2000 kr per styck. Näst steg hade varit att ta tag i djungeln av fonder som faktiskt finns just för att barn i vår dotters situation ska få den hjälp de så väl behöver, men nu löst allt sig på bästa sätt!!!


ikväll blir det lite slapp i soffan och ganska tidigt i säng, för i morgon är det dags för att fira dottern ordentligt. Vi hörs när det är gjort:)

Av diagnosmamma - 26 maj 2010 18:58

Idag har jag haft den stora förmånen att få åka på studiebesök angående mitt jobb. Kändes på gränsen till lyxigt att få resa iväg alldeles ensam. Började med buss hemifrån 06.45, sedan tåg. Väl framme blev jag varmt välkommen och har fått mycket med mig. Det väcker naturligtvis också nya frågeställningar....Som ni alla vet är det ju så att ju mer man lär sig ju mer upptäcker man att det finns som man inte kan.

I morgon fyller lilltjejen år så när jag väntade på bussen hem igen passade jag på att handla lite födelsedagspresenter. Imorgon blir det frukost och paket på sängen:-)

Släktkalaset blir på lördag och det ska också bli väldigt kul!

I morgon jobbar jag kort dag och på fredag ännu kortare. Fredagseftermiddagen spenderar vi på habiliteringen. Inte för att vi kan få hjälp med den datoranpassningen som vi behöver, men något kunde vi få testa i alla fall. Vi kommer!!

Nu kommer snart tjejerna hem från orkesteravslutningen. Hoppas dotterns redovisning gått bra idag, hon var så nervös igår.

Tjingeling på er!

Av diagnosmamma - 25 maj 2010 19:49

Nu har det visst gått drygt en vecka sedan jag bloggade senast. Ajabaja, så ska det ju inte vara. Får väl i alla fall komma med en förklaring. Vi har bott i stugan som vi fick ta over av min pappa. Dar finns ingen tackning till det mobila bredbandet. Darav avsaknaden av blogginlagg. Mitt tangentbord verkar ha fatt knappen och skriver pa engelskt maner om ni undrar farfor jag stavar som jag gor.

Hur som Barnens O var en hojdare for dottern. Hon hade haft superkul oich allt hade gott bra. Kan lova att hon somnade ovaggad i tosdags kvall!

Helgen gick at till tradgardsarbete. Fint blev det och trotta var vi. Idag har vi varit hos psykologen och jobbat med yngsta dotterns fagelradsla. Det gick relativt bra aven om vi har en bra bit kvar. Men vi har en valdigt engagerad psykolog som tror pa denna metod aven for en utvecklingsstord. I morgon ska jag aka pa studiebesok pa jobbet. Ska bli riktigt kul och intressant!!


Av diagnosmamma - 17 maj 2010 17:41

Yngsta dottern började rida i höstas. Jag uppmuntrade det med tanke på att det är mycket balans och muskelträning. Hon ville för att kompisarna rider. Eftersom hon behöver en liten grupp blir det privatlektioner så länge. Det är tyvärr svindyrt, dubbelt pris mot en vanlig lektion och dessutom 15 minuter kortare tid. Eftersom vi inte har det så gott ekonomiskt just nu, med en sambo som varit sjukskriven i många år och nu är i någon åtgärd som inte betalat ut några pengar alls på ett par månader har vi bara råd att låta dottern rida varannan vecka. Idag var det den efterlängtade riddagen och gissa om dottern var orolig i morse när jag inte var pigg. Men eftersom jag var säker på att det var migrän vågade jag lova att jag skulle vara bra till ridningen. Bra var kanske lite väl mycket lovat, men vi var där i alla fall och det gick ganska bra. Bara lite mindre trav än vad dottern önskade...men det får jag väl ta igen nästa gång;) Det är så härligt at se henne skritta alldeles själv nu! Vilken skillnad det har blivit och det ger både muskler och balans. Och kanske kanske klarar hon en vaanlig grupp till hösten...:) I så fall kan vi rida varje vecka och då tränas balans och styrka ännu mer!!

Av diagnosmamma - 17 maj 2010 11:23

Vi har tillbringat de sista dagarnsa ledighet i stugan. Det gillades av oss alla, samtidigt som vi tycker att här är tankarna på pappa närmre än någon annan stans. Men det känns fint att han på något sätt finns "med". Vi har fixat i trädgården och hållt på med veden. Att ved värmer många gånger är inte bara en myt vill jag lova efter denna helgens bravader:) Yngsta tjejen och jag kände oss så nöjda och som hon sa "mamma titta vad högt vi har gjort" när vi stplat upp en del av veden. Vi gick in för en liten drickapause när sambon hör ett ordentligt brak. Vad tror ni det var? Jo vår fina vedstapel som trillat ner;( Bara att börja om igen, men jag kom också på hur min pappa braukade göra för att  det inte skulle trilla, så det provade vi. Får se till helgen om det lyckades på riktigt, men när vi åkte i gårkväll stod den kvar i alla fall!!

I lördags grillade vi, gott även om det var så kallt så vi fick sitta inne och äte. Sonen var på rally i lördags också och kom hem full av berättelser om voltade bilar och bilar som åkt i ni träd.

I går var det sent om sider dags för mellandottern att komma hem från Tyskland. Efter att ha slagit vad med kompisarna om att inte sova på 36 timmar och lyckats hålla det vadet kan ni ju gissa hur trevlig hon var på en skala......Men som tur var hade hon en röntgentid idag så hon fick sovmorgon och idag var det vår härliga goa tjej som var tillbaka och vi fick höra mycket från resan. En riktigt härlig upplevelse har de haft. Jag kunde inte låta bli att pika henne för gårdagens humör och hon var ju väl medveten om hur hon betett sig. Hennes lösning på problemet var att nästa gång kunde man säga att jag utklassade ju er alla sist så det är ingen ide att jag ställer upp igen. Min lösning var att hon gjorde denna bragd första dagarna på lägret så de hon slår vad med får nytta av hennes soliga humör:-)

När min väckarklocka gick igång i morse hade jag värdens migrän. Har det inte ofta och det är flera år sedan det var på detta viset. Masade mig upp och tänkte försöka gå till jobbet, men fick ge upp. Nu har jag sovit några timmar och allt känns mycket bättre, även om man blir trött somjag vet inte vad. Har några timmar helg för mig själv innan det är dags att hämta yngsta dottern och ta med henne till stallet. Därefter är det packning på schemat för i morogn ska lilltjejen till Barnens Ö! Roligt för henne och lite pirrigt för mamma...men allt kommer gå så bra så!

Nu ska jag krypa ner i soffan en stund. Kram på er

Av diagnosmamma - 13 maj 2010 17:32

Nu har vi gjort en stadstur. Både dotter och mamma/mormor är nöjda, givetvis sambon och jag också! Har inte handlat så mycket, dottern hittade en mobilficka som hon längtat efter så idag fick den följa med hem. Hon betalade själv i kassan, det kräver mycket energi från henne och det är inte alla dagar hon är kapabel att fixa det men idag gick det så bra så!!! Alla lyckade inköp gör ju att hon växer i att våga så det är något vi jobbar ganska hårt på.

Mamma, som inte kunnat vara ute så mycket det senaste halvåret på grund av att pappa var sjuk har fått många nya intryck. Stormarknaden var ombyggd totalt och nya rondeller hade dykt upp. Där ser man vad som händer om man inte är i stan så ofta:)

Ikväll blir det mys i soffan och TV. I morgon kanske det bär av till stugan om det inte spöregnar....Vi håller tummarna för uppehåll!

Ovido - Quiz & Flashcards