Alla inlägg under januari 2011

Av diagnosmamma - 30 januari 2011 09:29

Vaknade ganska tidigt idag (för en söndag i alla fall) det betyder att jag redan har hunnit med morgonpromenad med hunden och en god frukost. Ute var det en så härlig morgon. Visst, när jag började gå så var det en hel del plusgrader, men det är värme i solen nu och när jag kom hem var termometern på +!! Me like:)

Idag får det mest bli fixande hemma. Det är som vanligt en intensiv vecka på ingång så ju mer som är förberett ju bättre kommer veckan att fungera. En liten runda till en närbelägen outlet ska vi väl hinna med  oxå. Sambon är sjuk så han kommer väl mest att sova bort denna härliga söndag. Lev väl alla!

Av diagnosmamma - 15 januari 2011 09:52

Att komma i tid på morgonen är inte alltid det lättaste. Har man sedan som jag en dotter med funktionshinder kan det vara ännu svårare. Under hösten har jag dessutom varit trött och sliten efter pappas sjukdom och död. Men nu under vårt långa härliga jullov har jag äntligen haft tid att komma ikapp mig själv:=)

I god tid innan skolstart pratade jag med dottern om att när skolan börjar igen efter lovet är hon så stor att hon måste ha topp på sig till skolan varje dag. Som tur är fungerar hon så att om man säger att så är det och gör det i god tid så accepterar hon det. Dagen innan skolstart tog vi fram den nya läxlådan som vi köpt och där ska alla läxor vara i väntan på att bli gjorda. Då behöver vi inte leta efter böcker och papper mera:)

Vi bestämde också kläder och kikade på klockan så hon skulle ha koll på hur långt hon behövde ha kommit vid vissa klockslag.

Nu har vi klarat av 4 skoldagar och 3 av dem har startat helt utan bråk och konfilkter hemma:) Helt klart är att bra rutiner underlättar väldigt mycket. Det vet jag ju efter dessa år med dottern,men förra året var det så mycket som hände att jag inte riktigt orkade tänka om när det blev struligt på morgnarna. Men nu är vi i fas igen! Härligt värre!! Ha nu en skön helg mina läsare!!

Av diagnosmamma - 9 januari 2011 09:09

Lovet har gått fort, men det känns faktiskt helt okey att börja jobba igen i morgon. Idag får det bli en massa "hemmafix" hela dagen. Strykhögen har vuxig, sängarna behöver bäddas rena osv. Lite bakning skulle också vara trevligt att hinna med.

Igår var vi och firade min mamma. Trevligt och massa god mat. Till och med minsta dottern hängde med och skrattade åt skämten som duggade ganska tätt i den samlingen. Vi pratade lite ommin pappa, men det kändes faktiskt ganska OK att det var som det var. Han hade absolut inte velat att det skulle varit tyst och trist bara för att han inte är kvar.

Igår kom  (äntligen) plusgraderna så om jag får ihop mitt liv ska jag försöka hinna till kyrkogården också och få undan snön på pappas grav. Har inte varit där sedan julafton och gick det inte att gå utan vi mer eller mindre kröp i snön för att komma fram. Nu tror jag dock att det har sjunkit undan så pass att det går att gå. Vill att han ska ha lju, men måste vara realist också.


Nu ska jag gå ut med hunden :)

Av diagnosmamma - 6 januari 2011 09:18

Visserligen några dagar sedan det var nyårsafton, men vi har varit i en datorfri zon en vecka.Ganska skönt faktiskt! Nu är hela familjen uppvilad och redo att ta tag i vardagen igen. I eftermiddag ska vi fira lillkillen som blivit tre år. Sedan tar vi med honom hem för att "göra" leklandet i morgon. På lördag är det dags för nästa kalas, då firar vi min mamma som fyllt ´ganska mycket mer än tre. På söndag är det helt tom och det känns bra för på måndag är det jobbedags igen.

De senare lovenhar vi fyllts med samma känsla....dotterns funktionshinder märks tydligare och tydligare. När hon slappnar av ovh är ledig så pratar hon bebisspråk, går illa osv. Jobbig tycker vi och skulle gärna vilja veta varför. Tyvärr har vi inte någon större hjälp av habiliteringen här på orten. Min egen teori är att hon spar på energin tills den verkligen behövs för hon skulle aldrig prata på det sättet bland kompisar eller så. Nåväl, nu är det snart dags att väcka resten av familjen och äta frukost. Ha en skön helg på er!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards